Kako voziti auto sa automatskim mjenjačem

Automatski mjenjači

- jedan od najvećih tehnoloških izuma u automobilskoj industriji -

Vozila sa automatskim mjenjačem omiljena su kod vozača početnika a pogotovo kod profesionalnih vozača. Osim komfora vožnje najbitniji faktor koji pruža je SIGURNOST prilikom upravljanja vozilom - jer automatika izbacuje brdo pokreta koji su neophodni ako se radi sa manualnim mjenjačem.

Ovdje ne mislimo samo na mehaničke radnje već i na misaone koji umanjuje odnosno skreću koncentriranost sa vožnje.
Dakle SIGURNOST i za vozača i ostale sudionike u prometu.

PRAVILA - a ne savjeti za početnike, napredne i one koji misle da znaju

1. STARTANJE sa mjesta sa povećanim brojem obrtaja motora (turiranje).
Znači dati puno gasa i onda ubaciti u brzinu - na taj način jednostavno uništavate AT a isto i motor jer dolazi do udarca i enormnog povećanja trenja u komponentama.
To uglavnom rade mlađi vozači. Ako popravke plaćate sami ovakve poteze NE činite.

2. IZMJENA položaja ručice mjenjača dok je auto u pokretu. Ovo je zabranjeno jer osim sigurne štete može dovesti i do nesreće zbog naglog trzaja ili zaustavljanja vozila što može prouzrokovati nalijetanje drugih vozila na vaše ili izbacivanje vas samih iz sjedala. Pod pojmom pokreta podrazumijevam i samu vožnju a isto tako i proces zaustavljanja vozila npr. semafor, spora vožnja u koloni, parkiranje i slično.
Ručicu mjenjača pomičete samo kad se vozilo potpuno zaustavi.

3. IZBACIVANJE vozila iz moda „D“ u poziciju neutral „N“ kod vožnje na nizbrdici. Neki to čine navodno zbog uštede goriva –jer nizbrdo ide sam – zar ne?
Ovom radnjom činite dvije stvari – kao prvo nećete povećati brzinu već će se ona smanjivati a ono najvažnije - isključili se pravilan dotok ulja u sve komponente AT (nagli pad tlaka u sistemu) i sigurno će veoma brzo doći do oštećenja.

4. DRŽANJE auta na semaforima ili kod privremenog zaustavljanja u neutral modu - „N“ pozicija.
Ime automatski mjenjač - znači da radi automatski. Pritiskanjem kočnice vi odvajate AT od motora i niti motor a ni AT ne trpi nikakva opterećenja. I to je to. Kod vožnje uvijek radi mod „D“ i kočnica.
Upravo suprotno – stalnim prebacivanjem ručice mjenjača ne samo da istu uništavate (osjetljive kontaktno klizne površine) već nepotrebno mijenjate pritiske u cijeloj AT. Stalno ponavljajući te pokrete maltretirate bespotrebno cijeli hidraulički sistem.
Dakle zaključak – vozimo cijeli dan i – koristimo samo mod „D“ i kočnicu. Točka. Kraj.

5. PREBACIVANJE U „P“ MOD bez zaustavljanja vozila.
Kada pomičete ručicu u poziciju „P“ u stvari ubacujete jaki čelični klin (pin) u izlaznu osovinu automatskog mjenjačakoji mehanički blokira kretanje osovine (kotača). Ako pojednostavljeno pokušamo vizualizirati to je kao da u kotač bicikla u pokretu gurnemo dršku od metle.
Šta se događa i šta slijedi mislimo da je jasno!

6. KRETANJE SA HLADNIM MOTOROM (AT ima puno ulja - prosječno 6 lit) naročito kada je vrijeme hladno, ulje je gusto i pumpi treba neko vrijeme da „digne“ ulje i rasporedi ga po cijelom sistemu. Dajte vozilu malo vremena da se minimalno zagrije (bar 1-3 min) i raspodijeli ulje po sistemu. Isto naravno vrijedi i za motor. Nikada ne startajte naglo i sa hladnim motorom – oštećenja su velika i dosta brzo će nastupiti.

7. NIKADA ali nikada ne stiskajte ISTOVREMENO gas i kočnicu. Osim u namjeri naglog startanja vozila zna se dogoditi slučajno jer je papučica kočnice površinom dosta velika a razmak do papučice gasa malen.
Pripazite.

6. GORIVO Uvijek imajte min jednu četvrtinu rezervoara. Pravilan pritisak goriva i njegova funkcija podmazivanja spadaju u osnove pravilnog rada motora i automatskog mjenjača.