- jedan od najvećih tehnoloških izuma u automobilskoj industriji -
Vozila sa automatskim mjenjačem omiljena su kod vozača početnika a pogotovo kod profesionalnih vozača. Osim komfora vožnje najbitniji faktor koji pruža je SIGURNOST prilikom upravljanja vozilom - jer automatika izbacuje brdo pokreta koji su neophodni ako se radi sa manualnim mjenjačem.
Ovdje ne mislimo samo na mehaničke radnje već i na misaone koji umanjuje odnosno skreću koncentriranost
sa vožnje.
Dakle SIGURNOST i za vozača i ostale sudionike u prometu.
PRAVILA - a ne savjeti za početnike, napredne i one koji misle da znaju
1. STARTANJE sa mjesta sa povećanim brojem obrtaja motora (turiranje).
Znači dati puno gasa i onda ubaciti u brzinu - na taj način jednostavno uništavate AT a isto i motor
jer dolazi do udarca i enormnog povećanja trenja u komponentama.
To uglavnom rade mlađi vozači.
Ako popravke plaćate sami ovakve poteze NE činite.
2. IZMJENA položaja ručice mjenjača dok je auto u pokretu. Ovo je zabranjeno jer osim sigurne
štete može dovesti i do nesreće zbog naglog trzaja ili zaustavljanja vozila što može prouzrokovati
nalijetanje drugih vozila na vaše ili izbacivanje vas samih iz sjedala. Pod pojmom pokreta
podrazumijevam i samu vožnju a isto tako i proces zaustavljanja vozila npr. semafor, spora vožnja u
koloni, parkiranje i slično.
Ručicu mjenjača pomičete samo kad se vozilo potpuno zaustavi.
3. IZBACIVANJE vozila iz moda „D“ u poziciju neutral „N“ kod vožnje na nizbrdici. Neki to čine
navodno zbog uštede goriva –jer nizbrdo ide sam – zar ne?
Ovom radnjom činite dvije stvari – kao prvo nećete povećati brzinu već će se ona smanjivati a ono
najvažnije - isključili se pravilan dotok ulja u sve komponente AT (nagli pad tlaka u sistemu) i
sigurno će veoma brzo doći do oštećenja.
4. DRŽANJE auta na semaforima ili kod privremenog zaustavljanja u neutral modu - „N“ pozicija.
Ime automatski mjenjač - znači da radi automatski. Pritiskanjem kočnice vi odvajate AT od motora i niti
motor a ni AT ne trpi nikakva opterećenja. I to je to. Kod vožnje uvijek radi mod „D“ i kočnica.
Upravo suprotno – stalnim prebacivanjem ručice mjenjača ne samo da istu uništavate (osjetljive
kontaktno klizne površine) već nepotrebno mijenjate pritiske u cijeloj AT. Stalno ponavljajući te
pokrete maltretirate bespotrebno cijeli hidraulički sistem.
Dakle zaključak – vozimo cijeli dan i – koristimo samo mod „D“ i kočnicu. Točka. Kraj.
5. PREBACIVANJE U „P“ MOD bez zaustavljanja vozila.
Kada pomičete ručicu u poziciju „P“ u stvari ubacujete jaki čelični klin (pin) u izlaznu osovinu
automatskog mjenjačakoji mehanički blokira kretanje osovine (kotača). Ako pojednostavljeno pokušamo
vizualizirati to je kao da u kotač bicikla u pokretu gurnemo dršku od metle.
Šta se događa i šta slijedi mislimo da je jasno!
6. KRETANJE SA HLADNIM MOTOROM (AT ima puno ulja - prosječno 6 lit) naročito kada je vrijeme hladno, ulje je gusto i pumpi treba neko vrijeme da „digne“ ulje i rasporedi ga po cijelom sistemu. Dajte vozilu malo vremena da se minimalno zagrije (bar 1-3 min) i raspodijeli ulje po sistemu. Isto naravno vrijedi i za motor. Nikada ne startajte naglo i sa hladnim motorom – oštećenja su velika i dosta brzo će nastupiti.
7. NIKADA ali nikada ne stiskajte ISTOVREMENO gas i kočnicu. Osim u namjeri naglog startanja
vozila zna se dogoditi slučajno jer je papučica kočnice površinom dosta velika a razmak do papučice
gasa malen.
Pripazite.
6. GORIVO Uvijek imajte min jednu četvrtinu rezervoara. Pravilan pritisak goriva i njegova funkcija podmazivanja spadaju u osnove pravilnog rada motora i automatskog mjenjača.