Servis automatskih mjenjača

Servis automatskog mjenjača

- Ovdje pročitajte informacije o servisu automatskog mjenjača -

Ukoliko imate dovoljno novaca za kupovinu nove AT svkih 150.000 km, ovaj članak nije za Vas. Ne gubite vrijeme daljnim čitanjem. Servis automatskog mjenjača je preventiva, a ne popravak. Servis automatskog mjenjača (kraći naziv je AT - automatic transmission – automatska transmisija) NIJE samo izmjena ulja i filtera, već niz radova, kontrolnih i vizualnih radnji koje je potrebno obaviti da bi AT funkcionirala onako kako je to potrebno.

U servisu je sadržana i defektaža stanja AT koja se ne naplaćuje posebno, a uključuje kompjutorsku dijagnostiku te mjerenje pritisaka u svim fazama izmjena brzina. AT je najsofisticiraniji dio na automobilu pa je kontrola rada i servis iste od najveće važnosto za Vašu sigurnost i bezbrižnu vožnju.

Koji su razlozi zašto treba odmah obaviti servis?

» bilo kakva nepravilnost u radu (udarci, proklizavanje, "cukanje", kašnjenje u uključivanje u D ili R itd.)

» kapa ili curi ulje iz AT, ulje se pjeni, ulje ima miris paljevine

» tamnija boja ulja (ispravo ulje MORA imati svijetlo prozirnu crvenu, žutu ili zelenu boju)

» premala ili prevelika količina ulja u AT

Što obuhvaća servis automatskog mjenjača?

- Ukratko, radi se o nekoliko vrsta radova: -

1. Izmjena ulja

Mijenja se ulje u AT u kvaliteti prema specifikaciji proizvođača. Količina izmjenjenog ulja ovisi o načinu na koji se izvodi zamjena. Približno 30-40 % količine može se zamijeniti ako AT ima čep i mogućnost direktnog ispuštanja ulja (drugi naziv za ovaj način je parcijalna izmjena ulja) , 70 - 80% može se izmijeniti kad se skida karter i vrši vakuumsko isisavanje iz unutrašnjosti AT (s tim da dio ulja uvijek ostaje u konverteru), a posljednji način je izmjena kompletne količine ulja na principu „ISPIRANJA“ AT –> novo ulje se pod pritiskom uvodi u AT te na taj način gura staro ulje van sve do kompletne izmjene.

Navedeni sistem je prilično kompliciran i zahtjevan obzirom na veliki broj raznih tipova i sistema priključaka AT na sistem hlađenja, punjenja i pražnjenja ulja, raznih priključaka itd. Postoji više sistema, a jedan od poznatijih i trenutačno popularnih je metoda Tima Eckarta. Treba naglasiti da nijedan sistem nije univerzalan, dakle NE može se primijeniti na svim tipovima AT. Rado ćemo Vam preporučiti optimalni sistem za svaku vrstu AT-a, uzevši također u obzir sve faktore (starost,kilometražu,uvjete korištenja, itd.).

2. Izmjena filtera ili sita ATF ulja
3. Izmjena brtve kartera

Brtva je ili od brtvenog papira, gume ili plastike ili se nanosi specijalna ATF silikonska masa.

4. Čišćenje taloga iz kartera i sa magneta

Talog je metalni ili se radi o sitnim česticama koje su otpale sa frikcionih lamela koje se nalaze „zabetonirane“ u uglovima i udubljenjima kartera i kućišta AT.

5. Skidanje i čišćenje hidrauličko-ventilskog bloka

Sastoji se od rastavljanja i čišćenja ventila od sitnih čestica koje su se nakupile uslijed "habanja" ventila i ometaju protok ulja.

6. Kontrola rada solenoida (elektro magnetni ventili)

Pogotovo ukoliko se ustanovi povremena ili stalna prisutnost DTC (greške uočene kompjuterskom dijagnostikom). Kontrolira se električna vrijednost solenoida, ali i ono najvažnije -> njihova mehanička funkcija. Najčešće se događa da je solenoid u kvaru, a da na kompjuterskoj dijagnostici pokazuje da je ispravan. Odgovor je jednostavan –> električni sklop je ispravan, a onaj dio koji on pokreće je oštećen ili zaglavljen.

Kako se radi o istom kućištu, samo skidanjem solenoida i ispitivanjem (u za to posebnom uređaju) može se izvršiti provjera funkcionalnosti. Ova vrsta kvara je veoma česta i na ovakav način kontrole vrši se izmjena oštećenog solenoida umjesto kompletnog hidro dinamičkog blok(valve body) koji je najskuplji dio AT.

7. Kontrola ožićenja

Skidanjem kartera se kompletno ožićenje može pregledati i ispitati. Na njemu se javljaju oštećenja ukoliko je došlo do pregrijavanje ATF ulja ili mješanja ATF i antifriza (služi za rashlađivanje ulja u AT).

8. Kompjutorska kontrola AT

Brisanje svih grešaka iz memorije računala. Eventualna podešavanja parametara AT ukoliko su potrebna, odnosno ako vrsta mjenjača to zahtijeva, tj. dozvoljava.

9. Mjerenje pritisaka u svim pozicijama te kod izmjene brzina
10. Test vožnja – prije i poslije servisa

Kvalitetan servis zahtijeva minimum 3 i više radnih sati iskusnog radnika i elektroničara. Radi se isključivo na termperaturi ulja do max. 40 stupnjeva ( u žargonu „na hladno“).

Zapamtite: Parcijalna izmjena ulja (samo na čep) je bolja od nikakve izmjene ulja –> ovaj način možete izvesti i sami ukoliko si ne možete priuštiti servis ili u Vašoj okolici nema osposobljeni serviser za AT.

Cijena servisa ovisi o tipu AT-a, količini i vrsti dijelova koji se moraju zamijeniti, načinu izmjene ATF ulja i njegovoj količini te količini utrošenog rada.

*** NEŠTO ŠTO NIGDJE NEĆETE PROČITATI !!!!

Što kaže naše iskustvo? (samo prvih 30 godina) Već ste puno puta pročitali da najviše kvarova na AT–u prouzrokuje loše ulje, bolje rečeno pregrijano ulje, oksidirano ulje, ulje zasićeno prljavštinom ili krutim česticama –> generalno ulje loše kvalitete. Još jednu stvar je važno spomenuti.

Hidro-dinamički blok(VALVE BODY) je, najjednostavnije rečeno, upravljačka jedinica koja se sastoji od električnog dijela (solenoidi) i mehaničkog dijela (ventili). On upravlja svim funkcijama AT po naredbi računara (ECM,TCM, itd). Problem je upravo u mehaničkom dijelu, tj. ventilima.

Ventili su izrađeni od aluminijske legure i brušeni izuzetnom preciznošću. Kako se oni kreću često i brzo, dolazi do njihova "habanja" pri čemu sitne fine čestice legure ne bivaju uvijek odstranjene protokom ulja, odnosno naplavljuju se u sistemu kanala čime sprečavaju protok ulja i doprinose njegovom zasićenju (povećanje broja čestica koje kolaju u sistemu, a ne odlaze do filtera ili sita). Ove čestice, koje s povećanjem svoje količine postaju ABRAZIV i prouzrokuju oštećenje ventila ili stijenki kućišta ventila te ulje prolazi prebrzo ili presporo te dolazi do kašnjenja ili preuranjenog ukapčanja pojedinih sklopova.

To dovodi do oštećenja koja se manifestiraju trzanjem, udarcima te u konačnici pucanjem pojedinih elemenata ili sklopova uslijed neujednačenih ili pojačanih pritisaka. Ventili vrlo često od okruglog postaju eliptičnog presjeka što prouzrokuje njihovo zaglavljivanje po principu slučajnosti pa AT malo radi, malo ne što je uvijek povezano sa temperaturom.

SAVJET:

Bez obzira na tip automatskog mjenjača, mijenjajte ulje svakih 40 000 km. Ulje je vjerojatno dobre kvalitete, ali izmjenom će se ODSTRANITI sve fine metalne i nemetalne nečistoće koje kolaju u sistemu (bez obzira na filter) i koje svojom abrazivnošću GARANTIRANO vode do nepovratnog oštećenja hidro- dinamičnog bloka. Najveći problem su nepravilnosti u radu direktno povezane sa nepovratnim oštećenjem hidrodinamičkog bloka koji će u većini sličajeva prouzročiti i kvar na ostalim sklopovima. Cijena servisa AT je zanemariva u odnosu na najmanji popravak AT.

Proizvođači automatskih mjenjača

- Najznačajniji proizvođači automatskih mjenjača -

GM logo
Mercedes logo
ZF logo
Ford logo
Toyota logo
Chrysler logo
Borg-warner logo
Aisin-Warner logo
Honda logo
Hyundai logo
Kia logo
Mitsubishi logo
Mazda logo
Nissan logo
Renault logo
Subaru logo
Audi logo
Volkswagen logo
Jatco logo
Suzuki logo