- Ovdje pročitajte o vrstama i načine popravka automatskog mjenjača -
Neki problemi se mogu otkloniti podešavanjem odnosno vrlo jednostavnim zahvatima na samom mjenjaču. Kod starijih modela automatskog mjenjača moguće je otkloniti takozvano "proklizavanje" običnim podešavanjem pojaseva-kočnica koji omogućuju prebacivanje iz jedne brzine u drugu. Proklizavanje je pojam kada kod prebacivanja iz brzine u brzinu između dođe do naglog povećanja broja okretaja motora kao da motor ode "u prazno".Snopovi lamella koje zaustavljaju pojasevi (BAND) ne mogu se podešavati. Kod mjenjača koji nisu kompjutorski kontrolirani ako dođe do kasnog ili ranog (prebrzog) mijenjanja brzina treba izvršiti podešavanje sajle autom. mjenjača koja je direktno povezana sa gas sajlom.
Kod ovih sajli važno je napomenuti da one gotovo nikad ne pucaju ili se troše nego je posljedica nepravilne funkcije u mehaničkom oštećenju ili pomicanju kod popravka nekog drugog kvara.Također umjesto sajli imamo vakuumske modulatore kod kojih do poremećaju u radu dolazi zbog oštećenja vakuumskih veza- crijeva. Kod najmanjeg poremećaja vakuuma dolazi do nepravilnog rada mjenjača.Također ovdje treba napomenuti da je neispravnost vakuum sistema gotovo uvjek zbog neispravnog rada motora koji ne stvara dovoljan vacuum ili zbog loše podešenosti ili zbog "curenja" vakuuma. Uglavnom često je uzrok nepravilnog rada mjenjača u nepravilnom radu motora.
Novije generacije automatskih mjenjača (već od kraja 8o-tih) su isključivo kompjutorski kontrolirani. Mjenjanje brzina vrši isključivo kompjutor. Ako dođe do poremećaju u mjenjanju brzina onda je uzrok ili u pogrešnim signalima koje kompjutor prima od neispravnog senzora, ili u neispravnim vezama između elektromagnetnih ventila i kompjutora zbog korozije ili mehaničkog oštećenja, ili je cijela elektroničko hidraulička jedinica neispravna (VALVE BODY). Ovakvi kvarovi se mogu otkloniti bez skidanja mjenjača I uz relativno niske troškove u komparaciji sa kompletnom reparaturom automatskog mjenjača.
Ako ispod vozila pronađete crvene mrlje od ulja automatskog mjenjača svakako je poželjno da se ustanovi uzrok curenja i isti odmah ukloni jer zbog manjka ulja dolazi do oštećenja mjenjača što onda znači daleko skuplji popravak.Ovaj posao prepustite stručnjaku koji će ustanoviti uzroke curenja i ukloniti ih bez da se skida mjenjač sa vozila.Većina brtvenih elemenata (semerinzi,razne brtve poklopaca,gumene brtve itd) može se zamijeniti izvana uz neznatne troškove I tako izbjeći skupe popravke. Ova oštećenja uglavnom nastaju zbog starosti mjenjača, pregrijanog ulja u mjenjaču, udarcem sa donjim postrojem itd.
Postoji dobar dio dijelova koji se mogu zamijeniti bez skidanja mjenjača sa vozila.Uglavnom se radi o dijelovima koji se nalaze sa vanjske strane mjenjača ili se do njih dolazi skidanjem kartera - ponekad imamo i dva kartera. Ovdje se radi uglavnom o električno-elektronskim sklopovima koji su dostupni I mogu se kompletno ili parcijalno tretirati. Popravke ove vrste serviseri automatskih mjenjača u pravilu vrše bez garancije jer nisu u mogućnosti pregledati ostale komponente koje su uzrokovale ili još uvjek mogu utjecati na ispravan rad mjenjača.
Treba naglasiti da su ovakvi kvarovi i popravci češći kod novijih vozila i daju se dijagnosticirati pomoću kompjutorske dijagnostike. Međutim zašto bi bilo jednostavno - uobičajeno je da su kvarovi kompleksni - u 90% slučajeva radi se o hidrauličko-elektroničkom kvaru u kojem je slučaju jedino rješenje reparatura mjenjača.
PS - VAŽNO
Prvi simptomi kvara na AT skoro u 80 % slučajeva prouzrokovani su neispravnim ili oštećenim
hidro blokom (VALVE BODY)- isto vrijedi i za pojam MEHATRONIK (VALVE BODY ZAJEDNO SA
KOMPJUTOROM URONJEN U ULJE).Pravovremenom izmjenom VALVE BODY-a produžujete
trajnost AT za slijedećih cca 100 000 km.
Zašto? Odgovorimo ovako VB kvari sve dijelove AT ako je neispravan.AT sa svim svojim dijelovima u pravilu ne može naštetiti VB-u. Uzmimo npr, MERCEDES AT 722.6 - poznato je da je kod ovog modela preporučena izmjena VB-a na svakih 100 000 km bez obzira na stanje istog. Ako se ovo učini AT bez problema napravi i preko 400 tkm.Ako se ne mijenja problemi počinju već prije 200 tkm.Ovo MERCEDOSOVO pravilo treba primjeniti na svim AT - i - vjerujte djeluje kod svih modela.Ovo je bez obzira na cijenu VB-a koja je relativno visoka - najjeftiniji oblik popravka AT.Po cijeni otprilike isto kao da na manualnom mjenjaču mjenjamo set kvačila.
Podrazumijeva demontažu mjenjača sa vozila I njegova rastavljanje na specijalnom stolu do zadnjeg dijelića,vijka,osigurača,brtve...Sve ali apsolutno sve se rastavlja da bi se utvrdila ispravnost svakog pojedinog dijela. Bez obzira na stanje mijenjaju se svi brtveni elementi (semerinzi,brtve svih vrsta,karike,podlošci od teflona-bronce-plastike),svi elementi sa frikcionim površinama (bandovi,frikcione lamele),sve čelične lamele,svi ležajevi bez obzira na vrstu,uljna pumpa,kućište ventila (hidraulička jedinica).
Obavezno se vrši zamjena konvertera. Zamjena tzv. "čvrstih" - nerotirajućih elemenata ovisi da li imaju oštećenja ili ne. Prilikom reparature vrši se I ugradnja modificiranih dijelova na mjestima gdje su se pokazale slabosti u toku eksploatacije. Uobičajeno je da svaki proizvođač nakon nekog vremena uoči nedostatke na mjenjačima te naknadno modificira pojedine segmente. U toku cijelog procesa rada bitna je apsolutna čistoća.
Najmanje čestice abrazivne prašine prouzrokuju nepravilan rad. Ne zaboravite gdje god da kupujete automatski mjenjač uvijek dobivate ovakav– generalno reparirani mjenjač – a u zamjenu uvijek morate ostaviti stari (CORE) . Kad ga vidite izgleda kao nov tako da po izgledu ne možete zaključiti da li je generalni repariran ili nov. U biti i nema razlike - osim u cijeni.Novi mjenjači se kupuju isključivo po narudžbi i u prosjeku su 30-40% skuplji od generalno repariranih. Kada kupujete novi mjenjač u stvari uvijek kupujete reparirani iako to nije nigdje posebno naglašeno.
Predstavlja najbrži način za riješavanje problema,dakako i najskuplji.Kod kupnje repariranog mjenjača treba paziti na brojne detalje.Iako se radi o istom vozilu često puta ATM nije identičan te kupovina ATM bez poštivanja broja šasije predstavlja rizik da ATM neće funkcionirati onako kako treba. Gotovo u pravilu jedan te isti ATM ugrađuje se na više vrsta automobila,motora i različitih godišta što znači da imaju isti korijen ali su i bitno različiti,tako da ne mogu ili ne mogu u kvaliteti funkcionirati ako se ne ugrade točno u ono vozilo za koje je ATM izrađen.
Određeni model ATM u svojim podvrstama određen je: modelom auta na koji se ugrađuje,vrstom motora u tom autu,tipom diferencijala,čak i veličinom guma. Dakle da skratimo - isti auto sa dvije vrste motora – ATM nije ista i ne može se premještati s vozila na vozilo. Problemi mogu biti vrlo jednostavni od netočnog pokazivanja brzine vozila,nepravilnog prebacivanja brzina (prerano ili prekasno),ili će ATM biti uništena jer je motor prejak ili preslab.
Zaključimo – najbolje je reparirati originalnu ATM ili ju naručiti po broju šasije vozila. Jedino tada znate da imate ispravnu ATM i da krećete sa novim ATM. Reparatura originalnog ATM je ujedno i najjeftinije riješenje ukoliko to dozvoljava vrsta kvara,naime ima kvarova kod kojih je reparatura ili neisplativa ili nemoguća pa se mora ugraditi druga ali isključivo poštivajući naprijed navedene parametre.
- The most important manufacturers of automatic transmissions -