- Ovdje pročitajte kako produljiti vijek trajanja automatskog mjenjača -
Automatski mjenjač je tehnički gledano jedan od najkompliciranijih dijelova vozila iz čega proizlazi da je njegov popravak kopmleksan I relativno financijski zahtjevan. Kvar na ATM može prouzrokovati ozbiljne problem u pogledu sigurnosti npr. auto se nastavi kretati iako je ručica u položaju "P",ili se vozilo kreće a ručica je u položaju "N".
No uz malo više pažnje vaš ATM može trajati dugo i bez značajnijih problema. U tekstu koji slijedi navest ću nekoliko jednostavnih savjeta kako održavati ATM u dobrom stanju iI kako spriječiti neugodnosti bez velikog truda samo uz povremene provjere I osnovno održavanje.
Većina problema s ATM počinje zabog pregrijavanja. Kako dolazi do pregrijavanja ATM? Uglavnom zbog preopterećenja kao što su: tegljenja teškog tereta,ljuljanje vozila da se auto izvuče iz snijega uz neprestalnu rotaciju kotača,vožnja u kolonama kod visokih temperature pogotovo u gradovima,preagresivnom vožnjom itd. Na višim temperaturama ulje u ATM pregara i gubi svojstva podmazivanja te postaje oksidirajuće i ostavlja spaljene čestice po cijelom ATM-u.
Zbog previsoke temperature svi elementi od gume, plastike (semerinzi,brtve,podloške itd.) postaju kruti i lomljivi te ne obavljaju svoje funkcije – propuštaju pritiske itd. Metalni dijelovi zbog povećanog trenja se uništavaju i njihov talog začepljuje unutrašnjost finih kanala. Sve navedeno prije ili kasnije dovodi do kvara ATM-a. Uzmite naprimjer novi auto zaglavite s njime u snijegu i uz bjesomučno okretenje kotača pokušajte izađi iz snijega – rezultat – nakon samo nekoliko minuta ATM je spaljena i mora na reparaturu.
Pregrijavanje nije dakako jedini razlog,neki ATM-I se kvare zbog loše izvedbe, nekvalitetnog održavanja, nestručnih zahvata na ATM-u ili na motoru. Još nekoliko važnih razloga: preagresivna – divlja vožnja, premalo ili previše ulja u ATM-u, pogrešna vrsta ulja kod dolijevanja.
Redovno provjeravajte da li na Vašem parkirnom mjestu ostaju tragovi od curenja ulja,nema veze da li je od motora, ATM-a, letve volana.. odmah se dajte na popravak kako bi izbjagli veće troškove
» povremeno provjerevvajte nivo ulja u ATM-u (više u poglavlju OPĆENITO O ATM),ako ga nema dovoljno znači da curi i da odmah treba otkloniti uzrok
» redovno mijenjajte ulje u ATM-u (ako je tamne boje, ima nečistoća, ili ima miris po izgorenom ulju mijenjajte odmah – dakako i filter (ulje uvijek mora biti bistro bez obzira da li je crvene,zelene ili zelenkasto žute boje). O promjeni ulja vidi u poglavlju OPĆENITO O ATM)
» uvijek upotrebljavajte istu vrstu ulja,imajte na umu da kod izmjene mijenjate samo 60-70% ulja u ATM tako da je to još jedan razlog za češće izmjene
» zapamtite koliko je god ulje skupo ono je ipak jeftinije od bilo kakvog popravka
» nikad ne prebacujte ručicu mjenjača iz pozicije "R" u "P" a da se vozilo nije posve zaustavilo
» nikad ne prebacujte ručicu mjenjača iz pozicije "P" ako je broj okretaja motora (RPM) veći od rada u praznom hodu (ler)
» uvijek pritisnite kočnicu kada mjenjate iz pozicije "P" -nikad ne teglite (šlepanje) auto sa ATM jer će ATM biti uništen.
Pojam "OVERDRIVE" (O/D) predstavlja u stvari posljednju - najveću brzinu auta 4, 5, 6-u itd. već koliko brzina Vaš auto posjeduje. Na većini automobile to je 4-ta brzina, dakle 3 brzine plus O/D. Što je u stvari "OVERDRIVE"? To je prijenos u ATM-u koji omogućava motoru da uz manji broj okretaja motora (RPM) vozilo ima veću brzinu – što u konačnici rezultira manjom potrošnjom goriva. Neki automobili imaju mogućnost uključivanja I isključivanja O/D.
Ako imate tu opciju,uključivši O/D omogućavate vozilu da već kod brzine od 50-70 km/sat prebaci u posljednju brzinu – najekonomičniju (uzmimo npr. 4-tu brzinu),ako je O/D isključen auto vozi u posljednoj brzini,( u ovom slučaju 3-ćoj brzini). U normalnim uvjetina vožnje O/D uvijek treba da je UKLJUČEN. ISKLJUČITE O/D ako vozite u planinskom ili izrazito brdovitom području ili vučete prikolicu sa teretom.
ATM automatski prebacuje iz O/D u 3-ću brzinu ako osjeti povećanje tereta,odnosno obrnuto ako osjeti smanjenje tereta međutim kod određenih situacija (planine,težak teret u prikolici) ATM nije u stanju prepoznati stvarno potrebnu snagu za važnju te treba pomoć tada Vi isključujete O/D. Također možete isključiti O/D ako je velika nizbrdica kako bi iskoristili snagu motora za kočenje nizbrdo.(Više o ovakvim slučajevima pročitajte u uputstvima za rukovanje s Vašim vozilom).
Servisiranje ATM prepustite servisima s iskustvom. Izmjena ulja zahtijeva dosta alata, stručnosti, a kod izmjene ulja vrše se i ostale provjere za koje je nužno iskustvo. Na većini modela ATM novijih godišta gotovo je i nemoguća zamjena po sistemu sam svoj majstor. Najvažnije je napomenuti da servis NE podrazumijeva samo izmjenu ulja i filtera već uključuje kompletnu provjeru ispravnosti ATM uključujući i kompjutorsku dijagnostiku ATM i motora.
Ako uočite neki od problema kao što su: mrlje ispod auta, buka iz mjenjača, problem kod prebacivanja brzina, udarac kod ubacivanja u "D" ili "R", proklizavanje, itd. Ne čekajte, problem će se samo popgoršati i auto će stati u gužvi u gradu ili na autoputu, a to je najmanje što želite da Vam se dogodi. Problemi U ATM nikada ne prestaju niti nestaju sami od sebe.
Kada idete serviseru na popravak veoma je bitno da u detalje opišete i objasnite u čemu je problem jer to će pomoći da se popravak obavi što preciznije. Prije popravka pitajte za uvjete garancije. Što je garancija veća budite sigurni da je i popravak kvalitetniji.
- The most important manufacturers of automatic transmissions -