Automatski mjenjači

Općenito o automatskim mjenjačima

- Ovdje pročitajte općenite informacije vezane uz automatske mjenjače -

Jedna od naših usluga je popravak automatskih mjenjača svih vrsta, servis i izmjena ulja i filtera u automatskim mjenjačima, prodaja Kit filtera za sve ATM te prodaja dijelova za sve ATM. Ovdje možete saznati informacije vezane uz navedenu uslugu.

Nadamo se da ćete čitajući saznati sve što Vas zanima o automatskim mjenjačima, a ukoliko ima dodatnih pitanja molimo Vas da nam se obratite putem kontakt broja ili elektroničke pošte.

automatic-gearbox

1. Što je automatski mjenjač ?

Ukratko to je onaj dio automobila koji će Vam u slučaju kvara podići kosu (naravno ako je imate) na glavi, a sama pomisao na troškove koji Vas očekuju izvući će iz Vas psovke koje ste već davno zaboravili te vas dovesti na rub živčanog sloma. Zašto to pišem? Znam da ovo ne čitate iz znatiželje (sigurno možete pametnije potrošiti vrijeme) već je na vidiku neki od problema sa mjenjačem. Pa ako zaista želite nastaviti gubiti vrijeme- idemo dalje. Za automatski mjenjač koristit ćemo skraćenicu AT (dolazi od engleskog- automatic transmission), kod nas je naravno u upotrebi i naziv automatska getriba.

Dakle,radi se o uređaju koji prenosi snagu motora na kotače vozila mehaničko hidrauličnim postupkom kojim upravlja računar preko ventila smještenih u zajedničko kućište (valve body) koji svojim propuštenjem ulja u raznim kombinacijama vrše prenos potrebne snage (mjenjaju brzine). Vrlo jednostavno i jasno, zar ne? Motor mehaničkim putem vrši prijenos snage na converter (centrifugu- pretvarač - u stvari spojka) koji u sebi ima ulje te sistemom rotacije turbina iskorištavajući centrifugalnu silu proizvodi dovoljno hidraulične snage za daljnji rad, pogon uljne pumpe itd.

Ako baš želite ići u detalje (ja smatram da nema potrebe pisati ono što su drugi već davno napisali) rado bih preporučio da na vašem pretraživaču postavite pitanje - What is automatic transmission? Na prvoj stranici otvoriti će se YOU TUBE koji će uz animaciju prikazati daleko više nego što je potrebno uz zaista briljantan pristup funkciji AT-je te dati sve moguće presjeke i funkcije pojedinih sklopova.

2. Preventiva - održavanje automatskih mjenjača

Pod redovnim održavanjem podrazumijeva se izmjena ulja, filtera internih i eksternih, električnih priključaka - konektora, brtvila svih vrsta eventualno kod nekih AT nastavak za filter ovisno o obliku kartera AT. VAŽNO - ako se mijenja, mjenja se SVE ili je bolje ne gubiti vrijeme, također je važno kontrolirati nivo ulja u AT, naročito ako ispod vozila primjetite kapljice ulja (ulje je u većini slučajeva svjetlo crvene prozirne boje) ili ih uočite na samom karteru AT (ako kupujete vozilo a ima kapljice ulja na karteru AT odmah bježite što Vas noge nose i razmišljajte o nečem drugom, a ne kupovini vozila koje će sigurno ubrzo donijeti probleme, da ne bude nesporazuma – bježite). Ako i tolerirate kapanje ulja iz motora (loši semerinz,brtve itd.) na AT nema opravdanja za bilo kakve tragove gubitka ulja.

3. Da li održavati automatske mjenjače ?

Uz ovo pitanje dolazi i tvrdnja da ne treba mjenjati ulje u AT!! Naime razni proizvođači navode i razne podatke, od toga da se redovno održavanje vrši svakih 20.000 km pa do onih koji tvrde da održavanje uopće nije potrebno (ove zadnje možemo zvati genijalci – a možda su i na pragu patenta perpetum mobile). Istina je kao i uvijek negdje u sredini. Ovdje iznosim svoje mišljenje (a otkud mi to pravo?) i pokušat ću ga prezentirati na što prihvatljiviji način, a kao podlogu uzimam dugogodišnje iskustvo u kopanju po autima od očeve garaže pa do profesionalnog angažmana u bavljenju autima, naravno uz brdo stručne literature, studiranja, konzultacija, seminara, obuka od razno raznih proizvođača pa sve do danas kada zahvaljujući, njegovom veličanstvu, internetu, možete ciljano ući u problematiku automobilskih sklopova. Tražeći tako podatke i mišljenja doći će se najlakše do najtočnijih podataka – da se previše ne mučite, ovaj dio za AT probat ću obaviti umjesto Vas. Sjetimo se prvog i najvažnijeg - ulje.

P.S. Među NAJKVALITETNIJE i NAJIZDRŽLJIVIJE AT spadaju one proizvedene od strane GM (nisu li amerikanci izmislili i uveli u masovnu upotrebu automatske mjenjače?) i MERCEDESA. Oba ova proizvođača propisuju REDOVITO I OBAVEZNO servisiranje AT. Pametnome dosta.

4. Ulje za automatske mjenjače!

Ulje za AT–e dolaze pod različitim komercijalnim nazivima, svakako najpoznatiji je DEXRON(R) koji je u biti standard propisan od strane Hydra Matic-a (najveći proizvođač AT) koji je razvio GENERAL MOTORS, FORD ga naziva MERCON (R), imamo od poznatijih još i ALLISON C-4 (kod radnih strojeva). Uz ova imena obično dolaze i brojevi koji označavaju određene faze u razvoju tehnologije proizvodnje AT i ulja uz napomenu da viši brojevi odgovaraju za zamjenu ili mješanje sa nižim brojevima (ovo je važno kod izmjene ulja ili ako prestane proizvodnja jednog iz grupe proizvoda).

Ostali proizvođači koji uz svoje ime vežu jedan od navedenih komercijalnih naziva znači da od njih imaju certifikat da udovoljavaju svim osnovnim zahtjevima te da mogu prodavati svoje proizvode pod tim imenom. Takve proizvode kupite bez razmišljanja. Dalje slijedi najveća grupa proizvođača (najjeftiniji proizvodi) koja se skriva iza naziva ATF sa raznim brojčanim dodacima i koja služi za sve što radi automatski i na bazi hidraulike.

Na zadnjoj strani proizvoda će vas izvjestiti da proizvod odgovara tim i tim navedenim standardima, ali eto prodaju ga pod tim imenom jer im ljepše zvuči, a ni na kraj pameti im nije da napišu da nemaju licencu jer navedeni proizvod ne odgovara zahtjevima. U kuloarima (prodavači) se priča kako oni ne žele plaćati enormne svote za licenciranje proizvoda što na kraju rezultira da oni moraju baš Vama to naplatiti, a oni baš najviše vode računa o Vašem novčaniku.

Onda imamo proizvođače automobila koji Vas uvjeravaju da za njihove AT morate koristiti isključivo njihova ulja, komercijalni nazivi su obično ATF ili skraćenica koja označava njihovu marku uz koje ponosno stoji nekakav broj, tko zna zašto – možda zato jer su oni Bogom dani i odabrani i imaju svoje strogo čuvane tajne dodatke koji se nalaze samo u njihovim proizvodima što naravno rezultira i cijenom koja je nerijetko do 60% viša od istog proizvoda koji je iste ako ne i bolje kvalitete, a dolazi od licenciranog proizvođača. Još malo o uljima i gotovo. Ulja za AT su visoko kvalitetna sintetička ulja u kojima razlikujemo dvije osnovne vrste. Prva ulja čija su baza visoko kvalitetni derivati iz mineralnih ulja (polyalphaolifins) koja se izdvajaju iz najčišćeg oblika baze – para uljnih derivata.

Druga su čista sintetska ulja (polyalkyleneglycol) koja se dobivaju kombinacijom i razbijanjem molekula baznih ulja biljnog i animalnog porijekla koje se onda kombiniraju ovisno o zahtjevima proizvođača AT. U oba slučaja zamišljamo velike laboratorije u kojima se kreću čudni ljudi u bijelim kutama koji uz dobre plaće isprobavaju nebrojeno mnogo koktela prije nego što ih puste u eksploataciju. Evo još samo prikaza evolucije ATF ulja kroz komercijalne nazive prvo DEXRON (R) , osamdesetih i devedesetih godina DEXRON II(R), DEXRON IIE (R), DEXRON III (R) a od 2005 dolazi DEXRON VI (R).

Ove proizvode uzmite kao temeljne izvore kvalitete za sve AT, svi ostali ili idu zajedno ruku pod ruku ili jednostavno kao loši đaci – prepisuju. Ostaje uvijek pravilo viši broj je pogodan za zamjenu ili mješanje sa manjim – obrnuto – nikako. (Dakako od istog proizvođača.) Osnovne karakteristike koje ulje mora zadovoljavati: maksimalno smanjiti trenja unutar komponenti AT, imati što višu točku vrenja uz održavanje stabilnosti ulja, antikorozivna svojstva, dobru fluktuativnost na niskim temperaturama, oksidacijska svojstva, dobru mogućnost ispiranja sitnih čestica, ne smije pjeniti, itd.

Koje ulje kupiti za dolijevanje ili zamjenu? U svakom slučaju ono koje navodi proizvođač odnosno ono koje ima licencu za isti komercijalni naziv. Osobito treba pripaziti na europske proizvođače automobila koji imaju veoma visoke cijene ulja, podatke o izvoru tih ulja i drugim proizvođačima istog potražite na internetu, tražite ih jednostavno po tipu auta ili AT – pri čemu pazite na godinu proizvodnje auta. Napomena - ista ulja istih proizvođača u Americi koštaju 5 puta manje nego u Europi.

5. Kada mjenjati ulje u automatskim mjenjačima ?

Svatko kaže drukčije. Uzmimo jedan europski primjer, evo neka to bude BMW koji je do nedavno zahtjevao redovni servis AT svakih 25000 km ili 3 godine (što prvo dođe). Onda je u BMW-u odlučeno da troškovi redovnog održavanja vozila u garantnom roku idu na njihov teret – hvale vrijedan komercijalni trik da privuče kupce (u zadnje vrijeme ima dosta takvih ponuda raznih proizvođača, naročito za vozila koja se koriste u komercijalne svrhe).

I sada se događa da se izmjena ulja vrši svakih 80000km te su odjednom, preko noći, ulja postala kvalitetnija, materijali otporniji. Zaključak prepuštam vama. U posljednje vrijeme idu tako daleko da koriste termin 'life time' iako se čak ni sitnim slovima ne objašnjava pojam, a u slobodnom prijevodu znači nikad odnosno ne mijenjajte ulje već cijelu AT – kao pijani milijunaši (naravno kada prođe 'life time' - a to je nakon 1, 5, 10 ili 15 godina???).

Uzmimo sad amerikance npr. GENERAL MOTORS kao primjer, nedavno su baratali pojmom od 25.000 - 35.000 km (ovisno o modelu). Dolaskom nove generacije ulja DEXRON VI (R) taj interval udvostručuju, odnosi se na AT proizvedene od 2006 na dalje. Dakle zahtjevaju održavanje AT. Za običnog potrošača najinteresantnije je da BMW u znatnoj mjeri koristi AT izrađene u GM, dakle iste AT. Opet zaključak donesite sami.

Zaključio bih ovo kratko izlaganje osobnom preporukom. Održavajte svoje AT, radit će duže, bolje, postići ćete veću iskoristivost goriva, vožnja će biti udobnija, bez trzaja, vibracija i ostalih neugodnosti koje donosi oštećena AT . Servisni intervali neka budu svakih 50000 km za novija vozila ili maksimalno 3 godine. Tri godine je preporučeni rok za upotrebu ulja, ona koja stoje duže od tri godine na nekoj polici – NE upotrebljavajte jer i ona nakon tog vremena izgube deklarirana svojstva.

Pod pretpostavkom da ulje i može trajati dok traje i AT (što god da to značilo) postoji mnogo faktora koji će skratiti i vijek ulja i AT - jedan od glavnih je pregrijavanje AT. Ovdje ću posebno naglasiti ono što statistika neumoljivo pokazuje, a to je da 9 od 10 kvarova AT proizlazi iz pregrijavanja ulja (to je čak 90%), odnosno vožnje na graničnom temperaturnom području što neminovno rezultira kvar na AT, obično teži, odnosno onaj koji je nepopravljiv i zahtijeva zamjenu novom. Kod servisa AT mijenja se ulje, filter (ako AT ima sito - ne mijenja se nego samo opere, ako nije oštećeno, i ukoliko je uopće dostupno – kod većine modela je duboko u unutrašnjosti), zatim brtvilo kartera ovisno o vrsti, neka su od pluta, gume, plastična ili ih uopće nema – tada se nanosi silikonska crna masa za brtvljenje otporna na ulja i visoke temperaturu. Kod novijih vrsta AT već od početka 2000 god. nalazimo filtere koji su ugrađeni u karter AT te se mijenja kompletno cijeli karter sa filterom što naravno ima i svoju cijenu.

Provjerite sami kvalitetu ulja, pomoću šipke za mjerenje nivoa ulja ( ako ju uopće pronađete, odnosno ako uopće postoji – neki od proizvođača Vam ne dopuštaju da kontrolirate nivo ulja ???, nanesite kapljicu ulja na papirnati ručnik, ulje mora biti čiste crvene boje i na ručniku se mora širiti na sve strane u koncentričnim krugovima, ne smije imati nikakav miris po spaljenom ulju ili tamniju nijansu od svjetlo crvene boje. Dovoljno da zaključite o kvaliteti ulja. Tri osnovna pravila kada je potrebno zamijeniti ulje su ako:

» ulje ima tamniju ili smeđu nijansu

» ulje ima miris po izgorjelom ulju

» ulje u sebi ima mjehuriće

Ova tri navedena faktora ne znače neminovno lošu kvalitetu ulja, ali izmjenom svakako nećete pogriješiti.

6. Kako zamijeniti ulje u automatskim mjenjačima ?

Najjednostavnije odvezite auto serviseru. Pretpostavimo da on zna (većina servisera odbija ovu uslugu iz neiskustva, trajanja procesa i male zarade) proceduru, ima odgovarajuću opremu, ima ulje u kvaliteti za vašu AT, ima odgovarajući filter, brtvilo. Provjerite navedeno, a ukoliko nisu zadovoljeni svi uvjeti potražite drugog.

Ovdje je važno napomenuti da u našem okruženju AT nemaju tradiciju, one tek dolaze. Do sada su to bile igračke ljepšeg spola, lijenih vozača, bogatuna koji neznaju šaltati, a voze skupe aute, točnije rečeno radi se o ekonomsko-tehnološkom problemu europskog tržišta jer ruku na srce tko se ikada borio protiv bilo čega što radi automatski.

Treba znati da izmjena ulja nije jednostavna kao kod motora i da zahtjeva određeno znanje, sjetite se što smo do sada govorili. Pogledajmo koji su troškovi. Kvalitetno ulje ovisno o proizvođaču kreće se od 10 - 30€/litra,kod nekih modela cijena ide i do 70€/lit. (ako proizvođač zahtijeva ulje koje nosi njegovo ime cijene su od 20 - 80€). Komplet filter, brtvilo ovisno o AT od 25 – 80 €.Karter sa ugrađenim filterom od 150 do 300€ Usluga minimalno 60 €.

Sitni potrošni materijal 10€. Silikonsko brtvilo 15 – 25 €. Ovisno o tipu AT proizlazi da su minimalni troškovi servisa AT (ako uzmemo prosječne vrijednosti) cca 250€. U nama susjednim zemljama Zapadne Europe taj iznos ide od 500 pa sve do cca 1200€.

Izmjena ulja u automatskim mjenjačima po sistemu uradi sam!!!

1.

Auto smjestite najbolje na tzv. "grabu" ili na navoz i pustite da se ohladi kako bi se sve ulje spustilo u karter. Ručica mjenjača u poziciju "P".

2.

Nađite čep za ispuštanje ulja, nalazi se odozdo ili sa strane. Uzmite odgovarajuću širu posudu za prihvat ulja – isteći će oko 4 - 5 litara ulja što je oko 5o% ukupne količine, više sami ne možete izvaditi. Pazite kod ispuštanja ulja da ne izleti van prihvatne posude! Prvi mlaz je prilično jak.

Kod većine AT nema čepa za ispuštanje već trebate otpustiti karter. To činite tako da otpustite malo sve vijke kružno, a onda polako otpuštate vijke koji su bliže zadnjem kraju auta – ponovo pazite na prvi mlaz i pogotovo na podlijevanje po karteru – pazite da ulje nije vruće kako se ne bi ozlijedili.

Pustite da se ulje dobro iscjedi, najmanje 2 sata, odnosno najmanje 4 litre, kod nekih auta potrebno je ostaviti da se cijedi preko noći (npr. kod većina BMW-a). U svakom slučaju kada imate iscjeđenih 4 - 5 litara možete nastaviti sa poslom.Kod nekih terenaca i SUV vozila može biti i 15 litara ulja.

3.

Skinite karter operite ga – najbolje s benzinom ili nekim odmašćivačem. U karteru se nalazi magnet četvrtasta ili okruglog oblika veličine cca 4x4 cm. Operite ga, pregledajte dobro talog u karteru i na magnetu - vidite da li ima većih komadića metala ili je samo fina čelična prašina. Ako uočite veće komadiće metala obratite se stručnjaku, daljnja vožnja je veoma riskantna – odnosno stali ste sa vožnjom u zadnji čas. Izvršite odmah popravak AT jer to je najbolje i najjeftinije rješenje.

4.

Pažljivo skinite filter (ako se tu nalazi) i zamijenite odgovarajućim, sve mora ići lagano i glatko s tim da pazite da je filter nakon montaže čvrsto u dosjedu. Pregledajte vizualno unutrašnjost, obično su to žice sa kućištem ventila, uočavate li kakve nelogičnosti? Prekide ili oštećenja vodova, pomaknuća elemenata, krute čestice, itd. Obratite pažnju na miris unutrašnjosti – miris paleža ili miris truleži. Ako je nešto od navedenog - pozovite stručnjaka.

5.

Pregledajte dosjed kartera i sam rub kartera te po potrebi pažljivo očistite strugačem tako da površine budu potpuno čiste. Pazite da ne oštetite površine.

6.

Postavite brtvilo ili brtvenu masu te pristupite postavljanju kartera na odgovarajuću poziciju – tu bi bilo dobro da vam netko pomogne jer je često dosta nezgodno sam postaviti karter. Vijke polako stežite u krug, jednakomjerno i u više navrata. Pazite da ne pretjerate sa silom stezanja kako ne bi došlo do deformacija i tako gubitka ulja.

7.

Vratite čep na poziciju. Provjerite da li je brtva čepa ispravna i dobro stegnite.

8.

Ulijte odgovarajuće ulje obično onoliko koliko je iscurilo tj. 3-5 litara. Stalno provjeravajte količinu ulja, ulje dolijevajte polako i čekajte da se slegne.

9.

Kada imate dovoljno ulja upalite motor i mjenjajte ručicu mjenjača kroz sve položaje tako da u svakoj poziciji zadržite ručicu 20-tak sekundi, ponovite nekoliko puta.

10.

Stavite ručicu u "P", motor neka radi, temperatura ulja ne smije prijeći 40*C - ponovo prekontrolirajte nivo ulja i dolijevajte do maksimuma u donjoj poziciji - obično piše oznaka COLD.Ako nema te oznake dolijevajte na sredinu između doljnje i gornje oznake.

11.

Napravite probnu vožnju i ponovno prekontrolirajte da li eventualno negdje ulje curi.

***

VAŽNO: Obratite pažnju da staro ulje propisno zbrinete i odložite u reciklažno dvorište. Ne dozvolite da ulje završi u okolišu.

Ako trebate informacije o količini i vrsti ulja koje zahtjeva vaš mjenjač, savjetujem da sve potražite na web stranicama. Uvijek pazite na tip i oznaku mjenjača i pretražujte po tome jer se često događa da isti auto ima dvije vrste (pa čak i više vrsta mjenjača) ovisno o godini proizvodnje ili tržištu za koji je rađen.

Vrste automatskih mjenjača

- Ovdje pročitajte općenite informacije vezane uz vrste automatskih mjenjača -

Automatskih mjenjača ima nekoliko vrsta, međusobnio se razlikuju po načinu prijenosa snage sa motora na AT odnosno na koji način mjenjaju brzine.

TIPTRONIC - izraz koji vrijedi za sve automatske mjenjača koji imaju opciju , uz postavku automatskog mjenjanja brzina kojima upravlja računar, da se izmjena brzina vrši vozač po svom izboru neovisno od računara.

Pojavljuje se pod raznim nazivima (STEPTRONIC,SPORTMATIC,GEARSHIFT,TOUCHSHIFT, S-TRONIC itd...)ovisno o proizvođaču automobila.

1.
Polu-automatski mjenjači (SEMI AUTOMATIC)

Ukratko to su u biti manuelni mjenjači bez pedale kvačila za izmjenu brzina.Ukratko radi se o uređaju koji umjesto vas "vrši pritiskanje papučice od kvačila".Dakle radi se o običnom manuelnom mjenjaču koji ima klasičnu spojku a izmjenu brzina radi uređaj koji aktuatorima i pneumatskim sistemom mjenja brzine odnosno pritišće kvačilo u doslovnom smislu.

Nalazimo ga pod različitim nazivima koji su obično dati od strane proizvođača automobila tako za Ford i Opel imamo naziv EASYTRONIC pa za FIAT i ALFU Selespeed itd. Opet vrijedi pravilo proizvođači automobila kupuju mjenjače od specijaliziranih firmi za izradu istih. Najčešće imaju 4 ili 6 brzina.Naravno i ostale varijante su prisutne ali rjeđe.

2.
DSG (Direct Shift Gearbox ili njem. Direkt Shalt Getriebe)

Ovo je mjenjač sa dva kvačila. Može biti u izvedbi poluatomatskog ili potpuno automatskog mjenjača. Ovo je izvedba automatskog mjenjača koji NAJBRŽE vrši izmjenu brzina. Dakle radi se o automatskom mjenjaču koji se pojednostavljeno rečeno sastoji od tri dijela:

» 1. Dvostruko kvačilo - može biti SUHO ili MOKRO (zatvoreno kućište sa lamelama uronjenim u ulje i još dodatno lamelice za lakšu izmjenu) . Jedno kvačilo mjenja parne a drugo neparne brzine.

» 2. Obični manuelni mjenjač

» 3.Mehatronik - ustvari mali robot koji upravlja mjenjačem.Sastoji se od TCM (računara) i hidrodinamičkog bloka (Valve Body) sa aktuatorima, solenoidima,ventilima,akumulatorima itd.

Dolazi također pod raznim nazivima DSG,PDK,M- DCT,DCT,POWERSHIFT itd.

Najmlađi su automatski mjenjači na tržišt .Pojavili su se u masovnoj upotrebi 2003 god.od strane Volkswagena. Prvi DSG napravljen je od američkog proizvođača BorgWarner za Porsche 1980god.

DSG mjenjači su OSJETLJIVI na održavanje.Servisi obično iziskuju izmjenu ulja i filtera (2 kom kod nekih modela) obično svakih 60 000 km.Najbolje je vidjeti uputstva proizvođača.Ako ste hrabri,samouvjereni pa to želite učiniti sami - koristite isključivo OEM proizvode.Ako i poslušate velike su šanse da nećete napraviti kvalitetno posao.Ima puno zašto!!

Iz iskustva znamo da je veliki problem sa nečistoćama u ovom tipu mjenjača pa zbog neredovitih servisa dolazi do velikih oštećenja unutar mehatronika a još češće pucaju i otkazuju senzori na vilicama unutar mjenjača.

Bez obzira na izmjenu ulja i filtera kod vozila koja imaju preko 150 tkm obavezno bi trebalo očistiti i mehatronik odnosno karter i kanale u kućištu.Vjerujte tu se svega nađe.

DSG je imao velikih konstrukcionih problema sve do 2008 god. kada su usavršeni mehatronici. Vlasnici prvih 6 brzinaca to dobro znaju. Čak i sa novom izmjenjenom generacijom mehatronika imali su problema. Kako se radi o relativno novom proizvodu teško je odrediti koja je trajnost i pouzdanost istih.

Međutim sa potpunom sigurnošću možemo reći da su kvarovi veoma česti već nakon 100 tkm i da su popravci bilo kojeg od navedena tri osnovna elementa (vidi gore) veoma skupi.

Popravak ovog tipa mjenjača zahtjeva iskustvo,znanje i kvalitetnu dijagnostičku opremu. Popravci su veoma složeni i često zahtjevaju softwearsku podršku. Naglašavamo - nema stvari koje se ne mogu popraviti samo je bitna pravilna DEFEKTAŽA.

Dijelova nema ili se teško nabavljaju zato treba naglasiti da se isti nabavljaju direktno od proizvođača mjenjača jer proizvođači automobila nude većinom kompletne mjenjača jer nemaju adekvatno obučeno osoblje za popravak. Eventualno mjenjaju neke sklopove kod starijih modela ali i to je kod većine upitno.
Provjeriti ove tvrdnje!!!

3.
Hidraulični automatski mjenjač (Hydraulic automatic transmission) -

Pod ovim pojmom podrazumijevamo najrašireniji automatski mjenjač. Sastoji se od tri osnovna dijela:

» 1.Konverter - spojka motora i mjenjača koja prenosi snagu motora na mjenjač

» 2.Planetariji - zajedno sa kućištima lamela i bandovima

» 3.Valve body - hidraulična jedinica koja upravlja mjenjačem a po naredbama računara

Ova vrsta AT je najrazvijenija,veoma kvalitetna, laka za održavanje i popravci su mogući jer ima dosta rezervnih dijelova i nisu pretjerano skupi.

Po našem mišljenju ovo su još uvijek najbolji i tehnički najsavršeniji mjenjači i treba ih forsirati.I najnovije generacije ovih mjenjača imaju gotovo nikakve ili veoma male probleme.Za sve ostale tipove to se ne može reći.

4.
CVT automatski mjenjači ( continuously variable transmission)

Pogon se vrši lancem (u obliku klinastog remena) koji je nategnut između dva varijatora različitog konusnog promjera.Klizanjem vanjskog dijela lanca po varijatorima vrši se prijenos snage i mijenja odnos ulazno-izlazne brzine - odnosno brzine se mijenjaju konstantno klizanjem.Najbolje pogledajte animaciju CVT mjenjača na you tube-u i sve će biti jasno.
Prednosti su mu bezstupanjsko mjenjanje brzina bez trzaja ili zastajkivanja.

Generalno zahvalni su za udobnost vožnje ali skupi za popravke i održavanje. Savjet - izbjegavajte ih.

Negativnosti su daleko veća potrošnja od običnih AT.Skupi su za održavanje.Skupi su popravci jer se mora mijenjati uvijek kompletan sklop.Puno modela ima nepopravljive konstruktorske greške.Relativno se brzo kvare,problemi počinju već kod 100 tkm.
Bolje su se pokazali na dugim relacijama idu bez problema i 200 tkm.

Automobili sa ovom vrstom mjenjača nakon 150 tkm prijeđenih km prodaju se veoma povoljno tj. ispod cijene i sa raskošnom opremom - jasno je zašto!

Automatski mjenjači

- Pročitajte informacije vezane uz automatske mjenjače -

analyze

Simptomi nepravilnosti rada automatskih mjenjača

simptomi Right arrow

maintenance

Vrste i načini popravka automatskog mjenjača

vrste i načini Right arrow

car

Kako produljiti vijek trajanja automatskog mjenjača

kako produljiti Right arrow

gearbox service

Servis automatskog mjenjača

servis Right arrow

Proizvođači automatskih mjenjača

- Najznačajniji proizvođači automatskih mjenjača -

GM logo
Mercedes logo
ZF logo
Ford logo
Toyota logo
Chrysler logo
Borg-warner logo
Aisin-Warner logo
Honda logo
Hyundai logo
Kia logo
Mitsubishi logo
Mazda logo
Nissan logo
Renault logo
Subaru logo
Audi logo
Volkswagen logo
Jatco logo
Suzuki logo